Image
Image
Image
Image
Image

O szkole

RESQL

Drodzy uczniowie! Drodzy rodzice! Informujemy, że w naszej szkole działa system do przeciwdziałania i monitorowania przemocy rówieśniczej RESQL, który realizuje Standardy Ochrony Małoletnich.


Chcemy, aby każdy w naszej szkole czuł się bezpiecznie, dlatego postanowiliśmy wdrożyć narzędzie, które zapewni uczniom i uczennicom możliwość anonimowego zgłaszania niepokojących ich sytuacji. Dodatkowo w szkole zostali wyznaczeni i przeszkoleni nauczyciele/nauczycielki — interwenci/interwentki, którzy będą komunikować się z uczennicami/uczniami, za pomocą aplikacji, a następnie podejmować odpowiednie kroki mające na celu pomoc w rozwiązaniu zgłoszonego problemu.
W przypadku bullyingu* — przemocy rówieśniczej kluczową rolę odgrywa profilaktyka i dobra współpraca społeczności szkolnej. W ramach projektu wychowawcy otrzymali zestaw lekcji profilaktycznych na temat dynamiki klasy i przemocy rówieśniczej, które będą prowadzone w ramach zajęć wychowawczych. Bullying to realny problem wielu uczniów i uczennic w szkołach na całym świecie. Chcemy uczyć dzieci i młodzież
wzajemnej troski i reagowania w bezpieczny sposób na przemoc, ponieważ jej konsekwencje są poważne dla
wszystkich: uczennic/uczniów doświadczających przemocy, uczennic/uczniów stosujących przemoc, a także
świadków.
*bullying - rodzaj przemocy rówieśniczej o poważnych konsekwencjach dla osób doznających przemocy, będących
osobami stosującymi przemoc oraz będących świadkami przemocy, w której silniejszy (fizycznie i/lub psychicznie)
uczeń/uczennica wyrządza celowo i wielokrotnie krzywdę innemu uczniowi/uczennicy w obecności innych
uczniów/uczennic.


Kod naszej szkoły to:


3UNJQM


uczniowie i uczennice mogą za jego pomocą zalogować się do aplikacji mobilnej RESQL i uzyskać pomoc interwentów.

 

Regulamin działania systemu RESQL


1. Interwent/ka może korzystać z aplikacji RESQL wyłącznie za pośrednictwem służbowej poczty e-mail. Ma on/ona obowiązek sprawdzać stan zgłoszeń w aplikacji RESQL w godzinach roboczych. Zgłoszenia będą sprawdzane według harmonogramu pracy Interwentek zamieszczonego na stronie poniżej.


2. Interwent/ka ma obowiązek udzielić odpowiedzi na zgłoszenie, z którego wynika uzasadnione podejrzenie, że mogło dojść do przemocy rówieśniczej lub innego rodzaju, w szczególności: naruszenia nietykalności fizycznej innych osób, bójki, wymuszania, zastraszania, podżegania, groźby użycia przemocy, naruszenia godności osobistej innych osób (wulgaryzmy, wyzywanie, przemoc psychiczna), stworzenia zagrożenia dla życia i zdrowia, bez zbędnej zwłoki, ale nie później niż w terminie do 7 dni.

3. Interwent/ka ma obowiązek niezwłocznie, ale nie później niż w terminie do 7 dni, przekazać drogą pisemną lub elektroniczną informacji o zgłoszeniu w aplikacji RESQL, z którego treści wynika, że mogło dojść do przemocy rówieśniczej lub innej przemocy zgodnie z ust. 3, której ofiarą mógł paść uczeń:
‒ wychowawcy klasy,
‒ dyrektorowi szkoły,
‒ pedagogowi szkolnemu, psychologowi szkolnemu, pedagogowi specjalnemu,
‒rodzicom (opiekunom prawnym) zgłaszającego ucznia – jeżeli nauczyciel zna tożsamość uczniów, którzy mogą być sprawcami lub ofiarami zdarzeń opisanych w zgłoszeniu.


4. Jeśli zgłoszenie jest anonimowe, a nauczyciel nie może ustalić autora zgłoszenia na podstawie jego treści, innychzgłoszeń lub okoliczności sprawy, ma on obowiązek przekazać– bez zbędnej zwłoki, ale nie później niż w terminie do 7 dni informacji zwrotnej komunikat o określonej treści z zastrzeżeniem pkt. 6.


5. Nauczyciel, wychowawca, pedagog szkolny, psycholog szkolny, pedagog specjalny lub dyrektor szkoły ma obowiązek niezwłocznie zawiadomić policję lub prokuraturę o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa, jeżeli podejrzenie takie powzięto na podstawie treści zgłoszeń w aplikacji RESQL, w szczególności: przemocy fizycznej i psychicznej (art. 216 Kodeksu karnego), znęcania się (art. 207 Kodeksu karnego), zgwałcenia, molestowania seksualnego (art. 197 Kodeksu karnego), seksualnego wykorzystania zależności (art. 199 Kodeksu
karnego), seksualnego wykorzystania małoletniego (art. 200 Kodeksu karnego), groźby karalnej (art. 190 Kodeksu karnego), nękania, czyli tzw. stalkingu (art. 190a Kodeksu karnego), kradzieży i rozboju (art. 278 i 280 Kodeksu karnego), handlu narkotykami (art. 59 ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii), nakłaniania do zażywania narkotyków i innych środków psychoaktywnych (art. 58 ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii). Dotyczy to także przypadku, w którym nie ustalono, kto jest autorem zgłoszenia.


6. Nauczyciel, wychowawca, pedagog szkolny, psycholog szkolny, pedagog specjalny lub dyrektor szkoły ma obowiązek niezwłocznie zawiadomić właściwy sąd rodzinny lub policję o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia czynu zabronionego (w szczególności jednego z wymienionych w pkt. 5) przez małoletniego ucznia

Interwentami/interwentkami w naszej szkole są:

Interwentki

Ewelina Swat - Michalska

Monika Jawor – Kołodziej

Monika Brąś - Śmietańska

Mariola Siwek

Katarzyna Kruk

Paulina Siedlecka

Dzień

PONIEDZIAŁEK

WTOREK

ŚRODA

CZWARTEK

PIĄTEK

W zastępstwie podczas nieobecności interwentki.

Godzina

8.00 – 8.45

8.00 – 8.45

8.00 – 8.45

10.30 – 11.15

10.30 – 11.15

 

Jak zainstalować aplikację RESQL - instrukcja dla uczniów


1. Uczniowie na swoich smartfonach instalują aplikację RESQL służącą do anonimowej komunikacji z interwentami.
2. Wymagania minimalne dla aplikacji to system operacyjny: Android 8 lub późniejszy oraz IOS 12 lub późniejszy.
3. Aplikacja poprosi o dostęp do kamery oraz galerii zdjęć.


Krok 1: Pobierz aplikację

Na ekranie smartfona przechodzimy do Play Store/ App Store


Krok 2: Wprowadź kod szkoły


Na pierwszym ekranie zostaniemy poproszeni o wprowadzenie unikalnego kodu szkoły.

Kod szkoły to: 3UNJQM


Krok 3: Ustal i wprowadź PIN


Po wprowadzeniu kodu szkoły, pojawi się możliwość nadania aplikacji 4-cyfrowego kodu PIN – należy podać go dwukrotnie. Można również pominąć ten krok. Choć tego nie zalecamy.


Po nadaniu kodu PIN/bądź pominięciu tego kroku pojawi się informacja o zalogowaniu do ekranu


Krok 4: Korzystaj z aplikacji


Ekran główny aplikacji RESQL zawiera 6 podstawowych ikon w centralnej części oraz ikonę Home, Ustawienia oraz ikonkę RESQL w dolnym pasku.


Od tego momentu można anonimowo komunikować się z interwentami, którzy w szkole będą odpowiadać na zgłoszenia. Dla ułatwienia w aplikacji różne rodzaje przemocy mają swoje opisy.

 

Zjawisko przemocy rówieśniczej w polskiej szkole


Przemoc rówieśnicza przybiera wiele postaci: może mieć ona zarówno aspekt fizyczny, jak i psychiczny. Corazczęściej przemoc przenosi się do Internetu. Badania pokazują, że 57% dzieci w wieku od 11 do 17 lat doświadczyło
różnego rodzaju przemocy rówieśniczej*.


Bullying jest najbardziej dotkliwą formą przemocy. Uderza w samoocenę ucznia, niszczy pewność siebie,
wzmaga lęk i negatywny nastrój
. Jak pokazują wyniki badania PISA 2015 (OECD 2017), szkoły, w których częściej
dochodzi do bullyingu, uzyskują średnio o 47 punktów mniej w teście PISA**.


Równocześnie, według statystyk, 80% uczniów będących świadkami przemocy wobec innych dzieci źle się z tym
czuje. Zespół psychologów i pedagogów z Uniwersytetu SWPS opracował program zapobiegania przemocy
rówieśniczej połączony ze specjalną aplikacją, która pozwala dzieciom w bezpieczny i skuteczny sposób reagować
na przemoc, jeśli są jej świadkami lub sami jej doświadczają.

 

ŹRÓDŁA DANYCH:
*Włodarczyk, J., Wójcik, S. (2019), Skala i uwarunkowania przemocy rówieśniczej. Wyniki Ogólnopolskiej diagnozy
krzywdzenia dzieci w Polsce. Dziecko krzywdzone. Teoria - badania - praktyka, 18 (3), s. 9–35.
**Sitek, M., Ostrowska, E.B. (red.) (2020), PISA 2018. Czytanie, rozumienie, rozumowanie. Warszawa.


Ile uczniów/uczennic doświadcza bullyinyu co najmniej kilka razy w miesiącu?


80% uczniów czuje się źle, gdy inni są nękani przez rówieśników


Bullying nie jest nieodzownym elementem wkraczania w dorosłość i żadne dziecko nie musi go doświadczać. Edukujmy nasze dzieci, by były wrażliwe na cudzą krzywdę i nie bały się rozmawiać o swoich problemach. To bardzo ważny element walki ze zjawiskiem bullyingu.

Czym jest RESQL?
RESQL to innowacyjny system wspierający szkoły w rozwiązywaniu problemów przemocy rówieśniczej, stworzony wspólnie z członkami społeczności szkolnej (uczniami, nauczycielami, dyrektorami i rodzicami), oparty na wynikach badań naukowców z Uniwersytetu SWPS, warsztatów z nauczycielami i uczniami oraz pilotażu działania systemu.

Z czego składa się system RESQL?


1. Aplikacja na smartfona pozwalająca na anonimowy kontakt uczniów z interwentami –nauczycielami, którzy postarają się ustalić, czego dotyczy problem i zareagować.
2. Panel interwenta służący do komunikacji z uczniami. Interwenci mogą za jego pomocą dopytać o szczegóły opisanej sytuacji, zaproponować pomoc lub udzielić porady.
3. Scenariusze lekcji dotyczących problematyki przemocy, relacji w klasie, klimatu klasy i szkoły – RESQL dostarcza w przystępnej formie niezbędną wiedzę na temat zjawiska przemocy rówieśniczej.


Jak działa RESQL?


APLIKACJA MOBILNA

Uczeń/uczennica zgłaszają niepokojącą sytuację, której byli uczestnikami lub świadkami.

- Zgłoszenie może być anonimowe. To uczeń/uczennica decyduje, czy i w jakim zakresie ujawni dane o sobie (np. imię, klasę do której chodzi).
- Uczeń/uczennica wybierają typ przemocy lub opisują inne niepokojące zdarzenie (przemoc relacyjna, materialna, seksualna, fizyczna, cyberprzemoc, inne).
Wymiana krótkich wiadomości tekstowych z interwentem/interwentką za pośrednictwem aplikacji.


STACJONARNY PANEL INTERWENTA
Interwentka/interwent odbiera zgłoszenie i we współpracy z innymi pracownikami szkoły podejmuje odpowiednie działania.

Kontaktując się z uczniem/uczennicą, stara się ustalić, czego dotyczy problem i jakiego rodzaju pomoc jest potrzebna uczniowi.

Podejmuje interwencję.
Wdraża lekcje wychowawcze.


STACJONARNY PANEL DYREKTORA
Dyrekcja szkoły monitoruje problem przemocy w szkole za pomocą stacjonarnego panelu systemu RESQL.
Otrzymuje raporty w formie zestawień.
Analizuje zdiagnozowane problemy wspólnie z radą pedagogiczną.


Kim jesteśmy?


Zespół, który opracował zarówno aplikację, jak i materiały wspierające, składał się z badaczy psychologów i pedagogów oraz praktyków, w tym m.in. psychologów, nauczycieli, nauczycieli akademickich, szkoleniowców. Jeśli chcą Państwo poznać członków zespołu pracującego nad projektem RESQL, zapraszamy na stronę
www.resql.pl.


Masz pytania odnośnie do aplikacji RESQL, jej działania lub chciałbyś dowiedzieć się więcej o działaniach antyprzemocowych w szkole? Skontaktuj się z Interwentem ze swojej szkoły!


RESQL
ul. Chodakowska 19/31
03-815 Warszawa
tel. 22 517 96 00
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it., www.resql.pl

III LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE
Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI
IM. CYPRIANA KAMILA NORWIDA W KIELCACH

ul. Jagiellońska 4
25-613 Kielce


tel. 41 367 61 61

fax 41 367 69 19


sekretariat: 3lo@3lo.kielce.pl
dyrektor szkoły: dyrektor@3lo.kielce.eu


Polityka plików cookies
Deklaracja dostępności
RODO


 

Image